fredag 18 januari 2013

- dog dom eller??

Friskt och helt myggfritt var det när jag släppte ut hästarna i morse, nypsade lite lagom sådär i kinderna.
Jag kunde än en gång konstatera vilka effektiva element hästarna är, 10 hästar lyckas hålla en yta på 250 kvm några grader över plusstrecket och detta trots att fyra av hästarna har sina fönster öppna och utetempen är -15.
Minns mitt förra stall jag hade hemma på min mamma och pappas gård. Det var litet, (4 boxar) lågt i tak och inte speciellt anpassat för djur, även fast vi hade värmeslingor på vattenrören fanns då inget som stoppade frusna vattenkoppar.
Litet men julfint!

Så det man gjorde var att hänga upp filtar för allt som släppte in luft och resultatet blev såklart en mycket ohästvänlig innemiljö. Jag lärde mig något av detta och var noga med hur vi byggde detta stall, för det finns inget värre än stallar som stängs igen med mögel växande i taket och kondensen rinnande på väggarna.  Rys!
Dessutom får många stackars hästar ofta stå inne mer vintertid för att värma upp stallen så inte vattnet fryser, varför inte lösa vattenfrågan istället? Det finns ju så bra och faktiskt inte speciellt dyra lösningar att hålla vatten frostfritt och vintern kommer ju varje år i Sverige, ingen överraskning liksom :)

Ja, diskutera hästhållning kan bli en het potatis, jag håller mig till att sköta mina och mina inackorderingars hästar på det sätt jag är bekväm med och kan stå för. Alla har såklart olika förutsättningar och som inackorderad får man ju ta seden dit man kommer på både gott och ont.

Det verkar ju dessutom som våra vänner hästarna är hyfsat tåliga och anpassningsbara, de överlever för lite mat, för mycket mat, överlever utan att få gå ut i hage och att bara stå i en pluttruta några timmar. De överlever att stå på lösdrift och gå barfota jämt. Även superglesa fodringsrutiner och arbete i ridhus varje dag samt ridning i en felaktig sadel eller illa tillpassat träns. Överlever utan tillskottsmedel, massage eller förtioelva täcken....

Apropå överleva, minns jag tillbaka när jag skulle få hjälp med några pass i stallet och denne hjälp glömde bort att fodra några tillfällen, när jag påpekade det både irriterat och besviket fick jag till svar, -dog dom eller??
Nej, hästar dör inte om man missar att ge dem lunch, men dom SKA ha sin lunch. punkt!

Jag har format mitt sätt så jag anser att hästen inte bara överlever utan den ska må bra också;-) få lagom och varierad stimulans, uträknad foderstat med analyserat grovfoder väl utspritt över dygnet, utevistelse hela dagar med både mat och vatten. Vid ridning skor på och gärna (efter väder eller ev klippning) täcke på. Jag rider för tränare både för att utvecklas men också för att inte felrida min häst. Låter mina hästar få massage av kunniga fingrar och en genomgång av vet ibland.
Då är jag nöjd och anser att jag ger hästen bra förutsättningar och jag försöker att hela tiden komma ihåg...

Det är en häst, med en hästs behov. Som aldrig kommer att ha eller få mänskliga behov!

Sen är såklart min väg inte den enda vägen och jag har full respekt för andras hästhållningar så länge den inte strider mot jordbruksverkets normer såklart!

Tre hästar, nöjda och glada i sina hagar som erbjuder stimulans :)






2 kommentarer:

  1. Visste inte att du var så duktig på att skriva! Även när du skriver om mörka saker så skriver du på ett väldigt underhållande sett, blir väldigt lättläst och intressant oavsett ämne.

    Jag ska försöka paddla mig ut och klappa lite på Mino nu när jag är ledig, vill du att jag ska komma förbi och försöka ta bilder på Qråkan? Har du några täcken kvar så kan jag ju titta på det med ;)

    Tack för snälla kommentarer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, va gullig du är både med beröm och att du vill komma och fota! Vore super och det finns fortfarande några täcken kvar att klämma på =)

      Radera