tisdag 29 januari 2013

Du blir vad du äter...


Håller just på att varva över hästarna på nästa parti silage och har nu suttit och räknat om foderstaterna åt alla hästar.

Räknat foderstat och analyserat mitt grovfoder har jag gjort i säkert tio år, då analyserade jag det hö jag köpte hem för den bonden inte alls tyckte att analyser var av vikt, däremot frågade han mig om han fick ta del av analyssvaret åt övriga kunder... yea right, redan då kostade det en slant och sååå kul är det inte att betala för andras förtjänst!
Senaste åtta åren har vi ju haft egen mark och möjlighet att påverka bättre vad våra hästar ska bli utfodrade med och jag föredrar ett bra grovfoder och sen fylla på med det kraftfoder som behövs.
Därför räknar jag alltid på foderstaterna så man vet att de inte får för lite och heller inte för mycket.
Numer finns ju välfärdsproblem även i djurvärlden, folk som fodrar sina djur på måfå och för mycket i all välmening med ibland sjukdomar till följd, tragiskt!
Sen såklart är det lika viktigt att hålla koll på hästarna då de är individer och alla förbränner eller behöver inte lika mycket, hull och allmänt välmående måste man hålla ett öga på!
Detta parti silage har riktigt bra värden och det gillar jag skarpt. Vi ser till att slå silaget ganska högt och slår in det med några extra varv plast och vi har peppar, peppar haft väldigt god hygien på silaget.
När jag tänker efter har jag inte behövt kassera en enda bal sen vi flyttade hit....


Jag är också lite extra stolt över de mineraler jag valt att fodra med och återförsälja sen några år tillbaka, alltid när det kommer nya hästar hit blir ägarna lika förvånade och glada efter några veckor över att deras hovkvalitet blir extremt mycket bättre, magen mår prima, pälsarna glänser och flera hovslagare har berömt hovarna i detta stall. Givetvis spelar det in att alla hästar sköts om, älskas och motioneras av sina goa mattar, men med välbalanserat foder kommer man långt! ;-)

Jag har knåpat ihop en liten manual hur jag tänker som jag kan visa upp för mina inackorderingar vid behov. Ihopsaxat material från välrenomerade fodersidor runt på nätet som jag känner att jag också kan stå för!

__________________________________________

Varför vi räknar ut foderstaten.

Grunden i all utfodring är ett bra grovfoder.
För att kunna avgöra om ett hö är bra eller inte krävs en analys, man kan inte göra en bra foderstat utan att analysera höet.
Huvuddelen av foderstaten ska utgöras av grovfoder, man brukar ha 1,5-2 kg hösilage per 100 kg häst som riktlinje. När man gör en foderstat utgår man ifrån hästens underhållsbehov, det är vad hästen behöver för att överleva utan att tappa hullet.
Utöver detta måste man tillföra mer näring och energi ifall hästen arbetar, är dräktig eller digivande. 
Detta kallas tilläggsbehov och varierar beroende på häst.

Man utgår alltså från ett bra hö och försöker täcka så mycket som möjligt av hästens behov med höet, behövs det mer eller kvoterna inte stämmer täcker man upp med kraftfoder och mineraler. 
För att kunna göra foderstaten måste man också veta vad hästen väger. Bäst är självklart att väga den men om man inte har möljighet till det finns det speciella måttband och olika formler som hjälper dig att räkna ut vikten. 
Väldigt många hästägare tror att deras hästar väger mer än de gör :)

Spelar det någon roll om jag har en uträknad foderstat
eller fodrar på känn
Oavsett vilket måste man hålla koll på hästens hull, alla är individer och även en väl uträknad foderstat kan behöva justeras lite efterhand. Skillnaden är att om du har en uträknad foderstat så vet du att hästen får i sig allt det den behöver.
Vill man ha ut det mesta möjliga av fodret och sin häst måste man veta att den får i sig all näring den behöver.
Problem uppstår lätt när man tror att hästen behöver mer än den gör, de olika näringsämnena samspelar på så sätt att för mycket av ett kan orsaka brist av ett annat.
Det krävs en del av hästens organ att bryta ner kraftfoder och det extrafoder du tror ska göra hästen pigg kan göra kroppen trött istället.
Har man en häst som verkar onormalt pigg, rusar mycket, stökar runt i sin box/hage och på gången eller har svårt för koncentration så bör man se över hästens energiintag. Ett överskott av energi kan göra den mest vänliga häst farlig att rida och hantera.
Om hästen inte behöver all denna energi för sitt tänkta arbete eller att hålla värmen måste man minska energin, överskottet av energi kan nämligen inte ”bara” försvinna.
Energin kan också omvandlas till fett vilket i längden inte är bra för hälsan.

Underskott av protein gör att hästen inte kan bygga muskler som den ska, medan ett proteinöverskott måste hästens kropp bryta ned vilket belastar kroppens organ i onödan.

Även mineralbalansen är en viktig del för hästens långsiktiga välmående och prestation, en skev balans med brister kan leda till urkalkningar i skelettet vilket påverkar hållbarheten. Medan ett överskott även här sliter onödigt på hästens organ att bryta ned.
Detta är något man aldrig kan se med blotta ögat om man ”fodrar med ögat”.
Visst kostar en analys men detta brukar man snabbt tjäna in då fodret används effektivare och den där extra skopan kraft faktiskt inte behövdes i alla fall…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar