måndag 21 januari 2013

offerkofta och för lite k*k!

Slänger på mig offerkoftan en liten stund och surar ihop över mitt tappade ridsug.


Jag har ridit regelbundet sen jag var sju år gammal, haft egen/egna hästar sen jag var tolv år och ridit i princip varje dag med ett uppehåll för barnafödande ca fyra år.
Jag har alltid älskat att planera upplägg för uppbyggnad, träning och tävling. Jag tycker om att planera in tävlingssäsongen och är nog rätt så målmedveten i mitt hästeri.
Eller var måste jag tillägga, nu är jag inte ett dugg jäkla sugen alls.
Inte så konstigt kan man väl tycka efter den otur jag haft med avlidna hästar och grundlurad vid köp av ny häst.
Såklart blev jag vansinnigt ledsen över att förlora i synnerhet Blå-Band då jag hade så enormt kul ihop med henne och en dröm om att träna, tävla och glänsa tillsammans. Men frågan är om inte detta hästköp med en sån sur eftersmak av lögner är värre?
Ärendet ligger nu hos tingsrätten då jag tyvärr råkade handla av en oseriös människa som såg sin chans att tjäna pengar på en häst som han köpte skitbilligt i somras pga dennes problem och sålde med en god vinst efter ca fyra månader.....
Han hävdar att han minsann meddelat mig exakt vad för häst jag köpte av honom eftersom han (fjärde gången vi talades vid) sa att uppfödaren förut tyckt att hon backat konstigt ibland pga lösa bakknän.
Det han verkar glömma här är att han samtidigt sa att han ALDRIG märkt av något alls och bagatelliserade detta som en liten svaghet som han nu efter han ridit in henne ansåg sig ha jobbat bort helt.
Han ansåg att hästen var fullt frisk och helt utan problem.
Att han heller inte sagt något om detta varken när vi talades vid i telefon innan eller vid provridning fick såklart mig att tro att det var en bagatell knappt värd att nämna! Men tydligen skulle jag ha fattat då att hästen hade shiveringliknande problem.. dagligen, Eh, daaa??
Likväl skulle jag visst ha fattat att hästen hade sadeltvång, då han berättat att han åkt av en gång. Visserligen talade han om att han slarvat spänna sadelgjorden, men borde jag inte ha begripit att det var sadeltvång hästen hade?? suckar djupt och trött!!
Varför, undrar jag är det så förbannat svårt att vara HELT ärlig, så tragiskt när folk blir så pengakåta att de förbiser när en häst inte är juste och lurar andra människor på deras pengar, tid och drömmar. Skämmes!

Lider med hästen när jag står och tittar på hennes rörelsemönster, hon trampar om, knixsar till i bakbenen, lyfter hö bak högt och utåt, ner, trampa om, slänger upp svansen, trampar om, slänger upp huvudet, etc. Hela tiden. Om det är nerver eller någon gammal skada som stör henne är omöjligt att veta men hästen gör inte så för att det är roligt, hon har klara besvär....
Bara att stå rätt upp och ner och äta är besvärligt, bäst står hon när hon har frambenen långt framför sig och bakbenen brett isär lååångt bakom sig.
Han påstår att han inte sett något alls av detta hos honom, mycket märkligt, då den tidigare ägaren meddelat mig att det är exakt såhär hon gjort hos dem innan han köpte.... och här har hon gjort det sen dag ett. Suck

Det blev också påtagligt när hovslagaren var här, hon vill ha hö bak i ett speciellt läge och man märker att hon vill stå på ett speciellt sätt bak för att kunna lyfta vä fram, svänger man henne åt vänster gör hon höööga lyft med hö bak uppåt utåt, med svansen upp över ryggen, försöker man rygga henne blir det likadant men mycket ovilligt och hela tiden ser hon olycklig och stressad ut på de fina svarta ögonen, lilla häst......
Bilden tagen första dagen hos mig, ofta ställer hon hö bak ännu längre ut och bakom...
Tråkigt att behöva gå in i en rättstvist, trist att ligga ute med dessa pengar, trist att betala varje månad för något man inte kan använda, trist att se hästen som inte mår bra, men det tråkigaste nu är att detta dödat min ridlust!
Jag hoppas på en snabb handläggning av ärendet eller att säljaren vaknar upp och inser att han faktiskt har tillräckligt mycket k*k mellan benen och kan stå för att detta köp inte blev bra och ta tillbaka hästen!
Vill ha ett jävligt snabbt slut på denna parodi....




1 kommentar:

  1. Usch! Vet vad du går igenom .. been there done that :( Massa Kramar // Rosie

    SvaraRadera