lördag 5 januari 2013

Stoppar ödet i kruka!

Dagens shopping gick över förväntan och jag kom hem med en hel del saker dock ej det enda jag letade efter. ville ha en ny stor duk till köksbordet, jag slängde några dukar förra året då de började bli för mycket fläckar och stearin som inte gick bort.

Nåväl dagens inköp blev två st garderobsblommor till hallen, de blommor som stått där är i stort behov av ett soligt fönster. En ny orangefärgad orkideé, älskar dessa blommor och de älskar mig tillbaka, blommar snällt om i mina fönster år efter år! Sex st bordstabletter och en löpare, samt de sedvanliga värmeljusen. Ett hundrapack räcker inte ens en månad här, vi älskar ljus.
Just det, hittade blockljus för fem kr st, så det blev ett helt gäng sånna också. Å en stor kruka åt mitt fina ödesträd jag fick av Gaby´s (står här i stallet med två hästar) mamma Elisabeth.

Vi åt såklart köttbullar på IKEA, med lingon, brunsås och för min del sallad. Har ju hoppat över kolhydrarerna snart i två år och mår toppen av det. När jag bad om en portion utan mos fick jag frågan om jag ville ha potatis istället, nej tack sa jag, jag äter inte potatis, ok sa hon, vill du ha pommes istället... Eh och det är gjort av??  haha.

Jag hade lovat dottern en ny lampa och hon hittade en superläcker kringlig sak med ledljus, den kommer att passa perfekt i deras lägenhet, hon hittade också en del småkrafs som "alltid går åt" :)
Det var mysigt att få lite egentid med dotter, hon är en smart tjej som är intressant att lyssna på och samtala med. Stolt att vara mamma till både henne och sonen, de har vuxit upp till härliga människor som bryr sig om andra och har "skinn på nosen" att våga stå för sina åsikter.
En lyckad dag alltså.

Något jag dock emellanåt förundras över på "offentliga ställen" är hur en del föräldrar låter sina barn uppföra sig. När vi går runt på IKEA springer det runt barn som gastar, fäktas och är både högt och lågt i rekvesitan, sliter, slår och drar i saker, luckor, vaser etc. Det är något jag själv aldrig tillät mina barn när dom var små, en affär är ingen lekstuga, punkt! Dessutom har just IKEA ett stort lekrum just för dessa ändamål.
Något jag också reagerar på är att man tar med sig sjuka barn ut, detta lilla barn satt i restaurangen och hostade och hostade, man riktigt hörde hur mycket slem det ville komma upp.
Kanske är jag som är petig men min hypokondriska sida vill inte få extrabaciller och min empatiska sida tycker att ett hostigt, snorigt barn med helt feberblanka ögon hör hemma!

Ni som är småbarnsföräldrar, hur tänker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar