söndag 3 februari 2013

dålig respekt och halvstrypt anka!

Trött i fötterna och nöjd i sinnet efter gårdagens heldag strosandes och skvallrandes med min likasinnade granne i Stockholms äldre gränder.
Vi gjorde en ordentlig pubrunda i Gamla stan, upp på götbacken och tillbaka igen, massvis av fönstershopping och lite spontanköp av kjolar och klänning.

Jag hittade en helt underbar pippifågel (älskar "fula" pippisar, har några hemma i stål och sten) som ska få flytta hem till mig men den var för tung att kånka runt på, då är det bra att den underbara mannen just nu jobbar vid slussen precis över gatan där, så han ska få ett litet uppdrag av mig!

Ett av våra vätskestopp blev smulan misslyckat då vi gick in och beställde varsin "hett vin" och fick varsin mugg glögg, saftglögg, vi fnissade lite, drack ur och skuttade vidare...
Vi hade en lång vinlunch som planerat och eftersom vi strosade runt så pass länge stannade vi på middag också...
Glömde kameran hemma och min telefon gör inte bilderna rättvisa men lite fotat blev det dock.
Första stoppet blev en choklad med rom, man måste ju värma upp sig i vinterkylan!

När vi satt där inne kom det en and utanför som verkade ha sitt "andra hem" vid dörren mittemot, några stannade och matade den och trist nog lät några föräldrar sina barn jaga den och skrattade gott åt sin lilla odåga, vad lär man barn då? Inte respekt för djur i alla fall.
Lite gullig, den lade sig tillrätta på mattan framför dörren....

Cava med ett snuskbär i.

Mustig fiskgryta, hade klarat mig utan potatisarna, men tur de var stora nog att plocka bort.

En öl nere i en källarkrog där de tidigare haft kolförråd och celler åt adliga fångar...

Bilder från en butik med källardel, kan säga att jag inte tittade på några saker där nere, fascineras så mycket av de gamla och funderar alltid på vad de gjort och hur de levat och använt dessa lokaler förr... 





Vi avslutade dagen med middag på Aifur, en medeltida vikingarestaurang och drack mjöd så det sprutade ur öronen, vi fick också lära oss lite om denna tids musikkultur då trubaduren satte sig ner en stund och pratade bjällror och spända pukor.
Mer mjöööd :)

Älgfilen var underbart god, tyvärr hann jag äta upp den innan kameran var med.

Öl meny.

Den likasinnade grannen med mjöd och en gaffel, som var liite trickig att äta med..
Kul att de som jobbar här använder tidstypiska kläder, även några gäster valde denna klädstil. En hade en stålbrynja och hjälm, över stålbrynjan hade han ett skärp hårt åtdraget, varför vet jag inte men det tog helt bort allt det coola och han såg ut som en halvstrypt ankstjärt som knappt kunde gå... Smaken är visst som baken!


På vägen till tåget mötte vi flertalet vampyrer med slängkappa, kanske var det fullmånen som lockade fram dem...? =)

Väl hemkommen på kvällen rundade jag av med lite fanta och en djupdykning i min sköna säng...


1 kommentar: