tisdag 12 februari 2013

Försäkra högt eller lågt?

Känner att vi hann bearbeta en hel del ämnen med betoning på häst under helgen runt frukost, lunch och middagsbord.
Gillar hur brett och bra man kan stöta ämnen när man sitter bland folk som inte är rädda för att sticka ut med en åsikt men samtidigt vara respektfulla nog att respektera och lyssna på andras.

Något som bla kom upp var ämnet försäkringar.
Har man hästen försäkrad för det värde man uppskattar att den ligger i, en mindre summa, enbart veterinärvårdsförsäkrad, A1, A2, eller inte alls?
Här lät det som de flesta hade sina rejält veterinärvårdsförsäkrade men inte hade råd att ha livförsäkrnig på ett högt belopp, de flesta verkade ha fler hästar och då blir det dyrt.
Någon nämde att denne tyckte att ett försäkringsvärde indikerade på ett lämpligt ev försäljningspris, men där håller jag verkligen inte med, det är fortfarande en häst jag köper inte ett försäkringspapper. Sen står det ju fritt den nya ägaren att försäkra upp hästen så mycket denne önskar och anser att den har råd till.
Själv har jag mina hästar ordentligt veterinärvårdsförsäkrade men valt att hålla livförsäkringen lägre.
Hur är era hästar försäkrade?


1 kommentar:

  1. Jag har lite olika - den lilla b-ponnyn som vi aldrig ska sälja, som får stanna tills han dör har inget livvärde, den gamla ponnyn är för gammal för livvärde och har bara veteranförsäkring, tävlingsponnyn är försäkrad upp över öronen medan de två andra ligger någonstans mitt i mellan. Dyrt som tusan är det i alla fall - men jag har fått bra tillbaka på vet.vården i alla fall på två av dem.

    SvaraRadera