tisdag 12 februari 2013

Hästens behov, viktiga eller ej?

En het potatis i vissa diskussionsforum kan vara hästens behov av utevistelse, personligen är jag emot att hästar står i sin box 23 timar om dagen och endast får komma ut när det är dags för ridning.
Hästen är ju ett djur med helt andra behov än det som erbjuds i en box, vissa hästar kan få komma ut några timmar i en pluttruta som såklart är bättre än inget men fortfarande inte ens lagligt i Sverige då det klart och tydligt står i vårt regelverk att hästen ska erbjudas tillräckligt med utrymme för att kunna tillämpa alla gångarter lös dagligen...


Min åsikt är att hästarna ska få vara ute i sin hage på dagarna, där kan dom fnula runt, busa lite, gnaga på träden och rulla sig så där grundligt så mattarna suckar när de kommer till stallet och ser det :)
En häst som alltid erbjuds utevistelse blir inte sådär galet rallysugen och det är ingen häst i mitt stall som gjort sig illa för att de har galopperat runt och varit glada.
En annan het potatis kan vara om hästen ska gå med kompisar eller ej, här finns givetvis utrymme för viss ruckning på min åsikt beroende på omständighet med sjuka hästar eller hästar som är surpåttor och är en uppenbar skaderisk.
Annars är jag för att hästarna ska få gå med minst en kompis vintertid, sommartid går de på gräs och då går det alldeles utmärkt att ha ett större gäng tillsammans, i alla fall här ;-)
Vi har en surpåtta här som vi inte släpper ihop med någon, en häst som går i sjukhage och därav går själv samt det nya stoet går själv för senare ihopsläpp när det kommit lite gräs som alltid underlättar och tar bort intresset att pipa runt och markera. Sen går det två ston tillsammans, valackerna är uppdelade två och tre med en nyligen ändrad konsultation då några inte passade ihop. Ändringen har slagit väl ut och det är återigen lugn och ro i alla hagar.
Uppenbart vet jag ju att många vill ha sina hästar själva pga skaderisken, nu har jag ju själv förlorat en häst just i en hagolycka men annars om jag funderar tillbaka så har de skador som kräver konvalescens eller extra vård inte uppkommit av att hästarna skadat varandra i hagen här.

Under helgens konferens kom Michelle Hagman och pratade om sitt liv och jobb. Hon har jobbat 9 år i tyskland som beridare och bla kom frågan upp hur de såg på det här med utevistelse.
Hon berättade att hon hade hand om mellan 12 till 17 hästar från st George nivå upp till Grand Prix och ALLA gick ut varje dag, i stora hagar med upp till tio hästar i samma, medans några gick två och två.
Någon frågade då om hennes fyra Grand prix hästar gick ensamma, då tittade hon upp och svarade, nej, varför skulle de göra det? Jag vill att mina hästar ska få vara hästar!


Skön tjej, tycker jag :)




2 kommentarer:

  1. Åh vad härligt. Ut i hagar och ut i skogen vid motion. Det behöver alla hästar.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker som du - för mig är det väldigt, väldigt viktigt att kunna erbjuda mina hästar ett liv som är mer än att vara ett djur som ska bära mig på sin rygg. Två av mina har jag på lösdriften - en gigantisk hage med en blandad flock (dock delar vi på den på våren/sommaren), en går just nu i egen sjukhage pga långvarig skada men annars går hon med andra, en går i valackflock och en är ju hingst och går av naturliga skäl ensam. Alla utom hingsten är ute mer än de är inne och det är också väldigt viktigt för mig. Hingsten är ute ca 7-8 timmar vilket verkar vara bra för honom.

    SvaraRadera