måndag 4 februari 2013

Lögner och falskhet.....

Syftar på det hästköp jag gjorde och i synnerhet tänker jag på hur långt vissa är beredda att gå med att lura folk och sälja dåliga hästar vidare.

När jag skulle köpa hästen sa han att hästen var helt ok och det inte fanns något konstigt att berätta, båda gångerna vi talades vid i telefonen samt när jag provred. Ljug!
När jag provred berättade han att han "åkt av" henne vid första uppsittningen, men det berodde på att han glömt spänna sadelgjorden. Jag frågade då specifikt om han märkt tendenser till bockningar och det hade han absolut inte, detta var enda gången något hänt, efter denna gång hade allt fungerat med henne prickfritt. Ljug!
Skönt tänkte jag då jag absolut inte ville ha en bockhäst och skönt också att hon var helt utan konstigheter eller gamla skador då jag såklart ville köpa en helt frisk häst.
Jag berättade att jag förlorat min tävlingshäst i en tragisk olycka och att det var en tävlingshäst jag letade efter och inget annat och det måste han ha förstått då han (hoppryttare) hade packat med en dressyrsadel när jag skulle provrida då han tänkt att jag såklart ville provrida i en sådan då...
Han tyckte själv att detta var en snygg häst med bra gång som han redan börjat med byten på vilket han tyckte att hon klarade av bra så att han tyckte det var en lämplig tävlingshäst rådde inga tvivel om.
Visst funderade jag lite över utbildningstakten, inriden i Juni av honom och redan påbörjat byten tre månader senare, men nu i efterhand vet jag ju att hon blev inriden av uppfödaren som treåring och utbildades och tränades tom hon var ca fyra och ett halvt. Ljug om när hon faktiskt blev inriden!
Sen när jag ringde för att meddela mitt intresse att köpa, passade jag på att fråga om en film jag hittat på nätet som hette Tindras bakben där jag inte förstod vad som ville filmas.  Detta var efter att vi enats om ett pris lämpligt för en sent tagen väldigt rå häst med den stammen och gången. DÅ säger han att uppfödaren som filmat bakbenen hade varit lite ängsliga över att Tindra ibland backat konstigt, de hade åkt till klinik och röntgat och ultraljudat bakknän men inte hittat något så förmodligen rörde det sig om lite lösa bakknän.Och han aldrig sett tendenser till något konstigt på henne hos honom (Ljug!), jag ställde flertalet följdfrågor och sa att jag absolut inte ville köpa en häst med något problem, då sa han att tom veterinärerna hade tyckt att uppfödaren varit sjåpig med hästen och knäna var nu uppstärkta och det var en helt ok häst jag köpte! Ljug!
Jag fick då också min oro lugnad av uppfödaren som ringde mig och bekräftade att hon varit orolig men åkt till två kliniker för att kolla henne och den ena hade sagt att detta berodde på mugg. Då uppfödaren verkade så glad över att hon hört att hästen nu blivit helt ok nu hos min säljare under sommaren tror jag att hon kände sig som att hon varit sjåpig med hästen och kanske kände hon sig lite dum och fick mig (eller fattade själv) såklart inte att inse vilket problem hästen FAKTISKT fortfarande led av!
Nu kände jag mig HELT övertygad om att jag skulle köpa en helt frisk häst utan några konstigheter!

Däremot nu efter jag reklamerat hästen som är i princip allt jag inte ville ha, tycker säljaren att han med sina ord "uppfödaren tyckte att hästen ibland backat konstigt, man jag fixade, bla, bla, den är frisk, helt ok, jag har aldrig sett något, den är heelt frisk, bla, bla.! gjort mig medveten om att det var en häst med problem jag köpte!?? "självklart"(NOT!) skulle jag betala dessa pengar för en häst jag visste hade dessa enorma problem hon faktiskt LIDER av och med den sadeltvång jag sett att hon har, heelt sjukt.
Jag var helt övertygad av säljaren och förvissad över att denna häst var frisk och problemfri och ett ämne för tävling. Nu står hon i hagen och JAG har absolut inte någon ambition att göra något med henne då jag anser att hon lider, bara rätt upp och ner som hon står och går. Någon här har till och med nosat på ämnet djurskydd när hon står och trampar efter en bra ställning med svansen som spänner sig i takt rakt upp över ryggen och ögonen med ögonvitorna framme. Hur i helvetet kan man sälja en sån här häst vidare med gott samvete och dessutom påstå att jag skulle ha varit fullt medveten om vad jag köpt, det är för mig en gåta!

I efterhand har det framkommit från uppfödaren att detta är exakt det hon upplevt med hästen. Även hon har varit orolig att hon lider och inte velat rida på henne, dessutom har jag läst de veterinärjornalerna som då gjordes och de stärker min övertygelse att det verkligen är något generalknas på henne.
Stackars stackars häst!


Har sett i "försvaret" från hans advokat att han påstår att jag var medveten om att hästen bockade en del när han återinred hästen i somras (har aldrig hört talas om att man återinrider hästar?) Ljug! då jag aldrig hörde ordet bocka över huvud taget. Alla som känner mig VET att jag aldrig längre skulle sätta mig på en häst som hade tendens till att bocka och såklart inte ens provrida!
Dessutom skriver de där att han visst har sett att hon ryggat konstigt under tiden han hade henne, men till mig sa han hela tiden att han ALDRIG sett något konstigt alls, (Ljug, igen!) han sa till mig att han filmat en ryggning då hon gick normalt och jag blev då än mer förvissad om att detta var en bagatell.
Nu påstår de att jag missat något i min undersökningsplikt, men herregud, ska man utgå ifrån att folk ljuger och VAD ska jag undersöka när jag inte trodde hästen hade några problem, jag var lovad att detta var en frisk häst som det bara var att träna vidare på....


Hade han sagt vid vårt första telefonsamtal att hästen hade en historik av ovan nämda saker hade jag såklart inte ens funderat på att åka och provrida men då han höll tyst om saken tills frågan uppstod när jag redan bestämt mig för att köpa tänkte jag verkligen att detta måste vara en synnerligen liten bagatell, annars hade han väl lagt upp allt på bordet från början!

Ska man helt enkelt behöva utgå ifrån att folk ljuger sig blåa för att själva tjäna pengar?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar