lördag 30 mars 2013

Ett känsligt ämne!

Det finns ju såklart ämnen som kan vara enormt känsliga att prata om och framförallt ha åsikter om, ett av dem är vikten och då menar jag den vikt som står på badrumsvågen.

Även angående detta ämne vill jag förtydliga att jag struntar i hur folk väljer att se ut, må och leva, det är inte det inlägget handlar om!
Men när man är storvuxen, tjock, fet, överviktig, fläskig, kalla det vad du vill tycker jag inte att man är en optimal ryttare och då menar jag inte en liten tjockismage eller så, jag menar rejäl övervikt! För det första blir helhetsintrycket "trist" plus att hästens hållbarhet såklart påverkas
Och varför jag nu törs påstå det är att det äntligen gjorts en undersökning som visar det!

Var inne en del på Bukefalos hästforum för ett antal år sen och då skrevs det metervis med "trådar" i ämnet, heta trådar där många var förnedrade då de vägrades ridning på tex ridskolor då de var på tok för tunga.
Inte ok i min värld.

Man behöver väl inte vara medlem i mensa, doktorerat i fysik eller ha något mer än medelintelligens för att lägga i hop ett och ett. * mer vikt, mer slitage*??
Och det här med viktbärande, var finns de studier som visar på att vissa hästar och raser klarar av att arbeta med mer vikt än andra, "vissa raser" har tvärtom "rastypiska" skador som jag personligen tror kommer till viss del av ovanstående orsak.
Såklart kan hästar byggas upp successivt för att klara mer belastning och såklart går inte en häst sönder för att den får bära mer vikt någon gång.
MEN, ju mindre häst du har, ju mindre vikt ska den behöva bära det har jag alltid tyckt och kommer alltid att tycka och på DENNA blogg finner du studien gjord i ämnet...

Inte heller ok!

1 kommentar:

  1. Usch, man blir förbannad när man ser den där kotlettmänniskan på den lilla araben! Fyfan!

    SvaraRadera