onsdag 20 mars 2013

regler och orespekt.

En av mina facebookvänner gjorde ett inlägg idag om att någon ville ge dennes barn godis för att barnet grät, då började jag tänka bakåt och hade väl inte direkt det problemet med mina barn däremot något liknande med vår dåvarande hund.

Alla som haft eller känt en rottis vet att de är enormt matfixerade och sugna jämt och hela tiden, slukar allt och gärna då utan att tugga.
Precis så var vår hund fast tusen gånger värre.
Vi la ner enormt mycket tid på att hon INTE fick vara runt matbordet när vi satt där eller stjäla saker ur händerna på barnen som då var små. När hon fick något gott så la vi det alltid i hennes matskål för att hon inte skulle koppla ihop händer och gotter, vi ville inte att något av barnen skulle få fingrarna misstagna för korvar...
Jag tycker knappt att det finns något värre än en hund som sitter vid matbordet och formligen räknar tuggorna med vattniga ögon och dreglet rinner längs hakan och gärna blir avtorkat mot någons ben.
När vi varit så noga med reglerna för denna glupska hund blev jag flera gånger häpen över folks orespekt att locka vår hund till bordet för att försöka ge henne något när vi väldigt tydligt meddelat vad för regler som gällde hos oss.
Oftast hann jag eller den underbara mannen spänna ögonen i hunden som genast backade och det blev ju då synd om hunden vilket folk inte verkade förstå. När folk inte lyssnade på oss fick man vara tacksam över att hunden var lydig.

Ytterligare en aspekt var att hon ofta blev dålig och spydde och sket ner sig när hon åt annat än hundmat och det hade folk inte heller någon respekt för, *hon ser ju så suuugen ut, klart att hon också ska få smaka*

Ni anar inte vad för något hon slukade och oftast spydde upp några timmar senare, bla 9 potatisar (storlek större än en matstrupe) en enda hade ett märke av en tand, en sork (storlek stor), flera kilo singel och en halv kattunge...
Något hon också uppskattade näst efter att äta var att rulla sig i suspekta saker, gärna döda och ruttnande eller utbajsade av någon annan, då rullade hon sig i det hon inte orkade eller hann äta upp innan hon blev påkommen..... Urk
I skrivandes stund känner jag återigen att jag faktiskt inte saknar att ha hund, alls :)

3 kommentarer:

  1. Ja det är märkligt det där med att folk inte kan respektera när man säger: Ge henne inget från bordet!
    Vi har precis fått en ny familjemedlem som kommer hem på söndag (en faltcoted retriver) jag har aldrig haft en stor hund innan men sambon har. Det ska bli spännande... ;)
    Kan säga att den lilla jag har nu och haft i 6 år aldrig har gjort mkt väsen av sig, hon har aldrig ens tuggat på ngt annat än sina ben, aldrig ätit ngt äckligt eller rullat sig i skit om hon är dålig i magen så är det inte mkt som kommer ut. :P Det lär väl bli skillnad nu med en stor hund.....

    SvaraRadera
  2. En halv kattunge?!?

    Det är ju ganska gällande allt med hundar tycker jag. Om jag inte vill att min hund ska springa fram till folk så lockar dom ändå och säjer att det gööör inget. Jo det gör nått för jag har sagt nej.
    Nu har min hund fått problem med magen och får inte äta men kan folk låta bli? Nej, hon är ju så hungrig.
    Mm, men vem betalar veterinär räkningen sen då?
    Äsch.

    SvaraRadera
  3. Emilia, det lär nog bli lite skillnad ;-) Lycka till med nyförvärvet.
    Linda, det var två hundar som lekte? med en kattunge. Leken blev på tok för "hård" och ingen hann fram i tid... du fattar va? :(

    SvaraRadera