söndag 14 april 2013

Att våga släppa taget..

Hur kan man lita på folk och varför har jag så svårt att lita på folk och låta folk komma mig innanför skinnet?
Inte jätte konstigt tycker jag som levt mitt liv och har mina erfarenheter!
Det finns saker som ännu inte (och kanske aldrig blir) är ventilerade här på bloggen eller någon annan stans heller för den delen som gjort mig och format mig till en väldigt försiktig general inom vissa punkter, nämligen tillit och förtroende.

Jag är verkligen en vän individ som faktiskt tror de flesta om gott innan de ibland gång på gång bevisar motsatsen MEN jag är också en hårdnackad person som absolut inte släpper in folk innanför mitt skinn om de inte visar att de förtjänar det. Det är två olika saker för mig och där är jag stenhård för här är jag kräsen vill jag lova.

Det finns inte ens en handfull människor jag skulle ge förtroendet att höra, veta och förvalta mitt innersta. Den underbara mannen vet nog allt och om jag inte berättat något har jag antagligen glömt, förträngt eller inte ansett det viktigt nog att beröra....
Ett icke förtjänat förtroende får inget "riktigt" förtroende, förtroende förtjänar man, inte tjatar sig till, så är det och varför man håller saker för sig själv kan det säkert finnas både en eller egentligen två bra orsaker till, arv och miljö!
När folk vill bli förtroliga och frågar efter "hemliga" saker blir jag totalt emma tvärsemot och kan verkligen aldrig ge denna person någon självexponering, det går bara inte för jag är rädd att bli sviken och ett sviket förtroende kan man inte lappa ihop, tro mig!

Fast, inte kan jag tro att någon annan heller är intresserad av att andra sprider runt saker som man berättat i förtroende och eller "tjatar" om saker man berättat som kanske gör ont att påminnas om eller kan såra någon om det kommer till "fel" öron?
Knepigt detta men jag är som jag är och kommer att fortsätta vara den jag är, det jag väljer att dela här på bloggen eller muntligen med folk är en sak men utöver det kommer jag nog att fortsätta vara en riktig mussla!

Att vara en god vän är inte att veta allt om någon utan att finnas för någon, eller vad tycker ni?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar