söndag 5 maj 2013

Gladde mig i morse!

Vårat vårbruk är klart, skönt!
Det vill säga att alla fält och gräshagar är avkörda med gräsharven och allt har fått en dos gödning.
Gödningen innebär såklart att vi får en rikligare skörd men viktigast är att får vi en annan kvot i grovfodret, vilket innebär att vi inte måste proppa i hästarna så mycket kraftfoder i onödan, vilket i sin tur oftast innebär en gladare hästmage i bra balans.
Det är mycket sällan vi får dåliga hästmagar här, såklart har det med hygienen att göra också, vi rullar alltid på extra plast och peppar peppar har vi inte behövt kassera en enda bal sen vi började ta eget foder.

Och när jag kommer hem från min semester ska hästarna börja få gå några timmar om dagen på gräs för att vänja in sig, däremot ska jag göra iordning en snutt för fölisarna redan i veckan så de kan börja få pilla i sig grönt snarast.
Det som är kvar att göra är stängslen, stolpar ska tryckas till och vissa behöver bytas ut, trådarna ska spännas och strömmen kollas, och... NEJ jag vägrar ta på tråden!

Gladde mig åt att det redan var 11 plusgrader när hästarna gick ut, kanske kan jag få ligga en stund och få liiite färg på kroppen under dagen?


1 kommentar:

  1. Det är så mkt skönare om man kan få ok med protein i grovfodret så man slipper pytsa i en massa kraftfoder :)

    SvaraRadera