tisdag 18 juni 2013

Är vi djurplågare allihop!?

Har gått en längre tid funderat över var gränserna går i vårt snack om djurplågeri, vad tycker du?

Man slår inte djur, det är en fundamental grundregel jag alltid haft och alltid kommer att ha! och som jag önskar fler hade!
Visst tusan får man inte glömma heller att djur är djur och skulle det inte räcka att "rya" eller vifta skulle jag absolut inte tveka att vinga till ett djur som skulle vara i ett tillstånd att riskera skada mig eller annan.


Men det var inte riktigt det jag har gått och funderat över, tänk dig ett scenarie.. lilla Lisa har en dansmus som någon elak människa får tag i och denna elaking tar hastigt livet av musen. Samtidigt smäller råttfällan igen under köksbänken och en liknande mus mister livet... Vilken mus är det mest synd om?


Eller så tar vi Pelle som stum av skräck tar en spade och hugger huvudet av ormen som inte ont anande låg och solade på trädgårdsplattorna, är han dum då eller djurplågare? Om vi tänker oss att hysteriskt hundrädda Erik skulle göra något liknande när han möter Mona på promenad med sin skällande terrier, då vore han dum OCH djurplågare!

Är ni med på vart jag vill komma, vart går gränsen mellan djur som det är OK att slå ihjäl och inte?
Har det med att göra om djuret har en ägare eller ej, vissa älskar ju spindlar och har dem som gullisar medans vissa jagar dem med en hoprullad tidning tills det bara finns en fläck kvar av dem...

Jag kan rädda en broms som råkat trilla ner i hästarnas badkar samtidigt som jag gladeligen klappar till den broms som vill ta en munsbit av min häst eller mig, jag trampar säkerligen ihjäl hundratals myror och annat smått under mina dagar traskandes runt här på gården. Men skulle jag råka trampa ihjäl en harpalt eller en fågel som gömt sig i gräset skulle jag bli bedrövad.


Hur små måste djuren vara för att hamna i kategorin ok att döda, eller hur söta måste de vara för att inte dödas, eller vad hänger det på?

1 kommentar:

  1. Jag tycker inte att dödandet automatiskt är djurplågeri, däremot hur dom dödas eller varför dom dödas. Fast främst hur dom behandlas medans dom lever.
    Tex att slå ihjäl en fluga anser inte jag vara djurplågeri men att dra av den vingarna är det. Att sätta ut musfällor för att bli av med möss som skiter och tuggar på allt tycker jag inte hör till djurplågeri men att döda dom för att man tycker det är kul är det.

    En del tycker ju att all djurhållning är plågeri medans andra skiter i om djuren får stå instängda i små bås, dom får ju mat.

    Det är inte helt lätt det där.

    SvaraRadera