måndag 17 juni 2013

Letar vi för mycket efter fel på våra djur?

Longerade förresten Qråkan igår och jag tycker han såg lite loj ut, eller så målar man upp förhoppningar om större framsteg.. jag vet inte?

Då är det bra att ha ett kunnigt nätverk runt sig så man kan bolla ideer och lägga upp vettiga strategier tillsammans, bromsa eller trixa sig igenom? Därför visar jag honom för Maggan ikväll, kanske är det så att han bara är tonårsbånglig och då ska man absolut inte bromsa när han bänglar runt, vi får se!

Jag tror inte på att slänga sig på rygg som en skalbagge och sprattla med benen i luften och ge upp ställa av hästen så fort man hittar en "prick eller ett hårstrå åt fel håll" eller om man som i detta fall tycker att hästen känns trasslig vid ridning (här rör det ju sig dessutom om en gänglig fyraåring som inte är utbildad eller har en aning om ännu vad som ens förväntas av honom) självklart ska sjuka hästar inte trimmas på men en häst är konstruerad för att röra sig så regelrätt vila är sällan min första reaktion om jag märker något "avvikande".
Allt för många ägnar så mycket tid åt att leta fel på sina hästar och de ska vila för än det ena och än det andra, onödigt kan jag tycka då det tenderar att bli fel "på riktigt" emellanåt och det blir ofrivilliga viloperioder för hästarna ändå.....

Och ibland, handen på hjärtat så rör det sig om kommunikationsproblem och skit i sadeln, man är ju liksom två för en tango!
Som tur var har jag bra kontakt med veterinärer och jag drar mig absolut inte för att lyfta luren och be om råd, jag är ju ingen veterinär eller allmighty på något sätt, men jag följer min magkänsla och den ihop med mina kunniga människor runt mig brukar vägleda mig rätt, oftast:)

MEN som alltid när man håller på med hästar, det är inte lätt när det är svårt!

En sådan kan hjälpa hästen att slippa ögonproblem från sommarplågande insekter eller kanske den skrämmer övriga hästar i sken?? ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar