tisdag 11 juni 2013

Nu är det dags här!

Ett av årets stressmoment är alltid höskörden, när ska vi slå, hur länge ska det få ligga och håller vädergubbarna vad de lovar?

Idag slog vi av två fält och har planerat för plastning på torsdag, de andra två fälten slår vi nästa lucka mellan de utlovade regnskurarna nästa vecka. Jag vill slå hyfsat tidigt då jag inte är intresserad av stråigt långt träigt hö!

Bråda tider i traktorn, vi har en kalasbonde som alltid ställer upp när vi önskar! 

Sen kommer nästa spänningsmoment, analysen. Jag har analyserat mitt foder i en väldans många år och jag gör det för att kunna lägga upp lämpliga foderstater gärna med så lite tillägg som möjligt av kraftfoder och dyl om det går.


Än ropar vi inte hej, men när alla vita "bollar" står staplade drar man alltid en lättnads suck, sååå skönt att veta att vinterns foder är på plats :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar