tisdag 25 juni 2013

Vem är klunsen i sadeln!?

I går måste jag ha varit det mest hurtiga som finns då det blev ett träningspass på Qråkan också!

Qråkan skötte sig helt ok men var lite mer fokuserad på omgivningarna än han varit förut, helt i sin ordning kan jag ändå tycka då han är en "bebis". Han är såklart påverkbar, jag får bara påminna honom om att jag vill ha lite av hans tid också!
Passet gick bra, vi gjorde lite övergångsövningar då han är överlydig och tvärnitar gärna med nosen rakt ner, vi fick till något som kan liknas med en halvhalt, faktiskt utan fullt drag i tygeln och bakbenen i förra veckan. Duktig kille.
Galoppen är bara huuur fin som helst men för dagen bjuds det nästan bara på vänster galopp, en bra sak är att han har yberbra balans då vi försökte typ allt för att bryta balansen i fattningen men han fattade vänster ändå. Den balansen kommer jag att uppskatta senare i hans utbildning.
Vi fick lite högergalopp och nöjde oss där, detta är en fas, ett trappsteg att kliva över, unghästar kan inte allt bara för att de accepterar oss i sadeln, Qråkan har inte läst "Kyras dressyrbok" och jag får helt enkelt bli listigare än honom.
Läxan till nästa vecka är galopp på lina (som såklart fungerar utmärkt, vilket får klunsen i sadeln att mest känna sig i vägen ;-)) med massor av beröm, stärkande och utbildande, många högerfattningar i skogen och sen ska jag bara ta ett ridpass på banan för att inte tjata ihjäl honom eller själv "göra en grej" av det.

Red faktiskt utan min säkerhetsväst igår då jag för det första storknar under den i värmen samt att jag blir klart begränsad, kan se mig själv lite som Iprenmannen när jag sitter däruppe. Armbågarna står rakt ut och jag slår i bak i sadeln och kommer såklart inte ner ordentligt med sätet.
Stor skillnad blev det.
Igår fanns ingen fotograf på plats så jag bjuder på en arkivbild på det fina dressyrdjuret:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar