torsdag 18 juli 2013

Phuuuu, vilken dag!

Gårdagens smitning från gården med våra likasinnade grannar blev både lyckad och lyckad.

Vi stack iväg tidigt för att fånga hela dagen och eftersom tågen icke behagar att gå just nu så tog vi "Trosabussen" till Liljeholmen.
Dotter var vänlig nog att fiska upp oss och dumpa oss vid busstationen.

Eftersom vi är så hurtiga och energiska gick vi från Liljeholmen in till city, vi tog ett litet vätskestopp på söder på ett mysigt promenadstråk.

Utsikten från stället där vi stannade till.



Vilka härliga gator

Fina detaljer

Mysig väg
Vi gick till Kungsträdgården där vi kände att det var dags för en tidig lunch och en öl, jag åt en jättegod varmrökt laxsallad.
Det är lite kul att sitta och titta på folk, väldigt många udda människor finns det både i klädstil och beteende!






Vi blev också underhållna av en förbipasserande vaktparad, tyvärr hann jag inte fiska upp kameran för bra bilder.
Två hästar och....

Ett knippe spelande vaktisar.
Sen knallade vi runt lite, jag hann bland annat köpa mig en klänning inför Lördagens bröllop vi ska på. Nöjd blev jag, så snygg var den.

Vätskepaus igen, Roine ser ilsk ut, kanske Peppe vill ta min kaka?? ;-)

Carina och Jag är nöjda!

En traditionell bild från Kungsan! =)

Turisattraktion!
Sen var det dags för båtturen vi planerat, det var en nästan tvåtimmars tur under femton broar i Stockholm, vi har åkt den en gång tidigare men då var det höst, regn och imma på rutorna. Nu var det ypperliga förhållanden och Stockholm är vackert!

Stockholms slott, som förövrigt går igenom en stor renovering under mååånga år för ca 20 miljoner om året. Vi får väl hoppas då att det blir riktigt jäkla bra och snyggt... :/

Fina djurgården med Junibacken längst fram (Astrid Lindgrens värld)

Fina hus

Vy från båt

Stor segelbåt

fina gamla hus

Inte så fin kanske men häftig!

Så sött :)
En riktigt stor gäst utanför gamla stan

Vi slussades in i mälaren utanför favoritrockstället Debaser.

Ytterligare ett favorttställe, Flyt :)

Vem har inte åkt här ovanför, räck upp en hand?

Fin kvarn

Underbara Grönan!!!

Fint hus med en fin båt i förgrunden.
 Det blev en mysig tur på glittrande vatten, tyvärr var jag pinknödig som faaan sista biten men eftersom jag sett att en av besättningsmännen skurade frenetiskt och jättelänge inne på toan just då misstänkte jag en sprutspya överallt eller varför inte en lös mage på hela golvet.
Såklart kunde jag inte gå in där då, det fattar väl alla!

Vi tog sen vägen förbi slottet och råkade bara glida in på Livrustkammaren vilket var första gången för mig och det är faktiskt spännande att se alla gamla kläder, ridmunderingar, svärd, pistoler, peruker och rustningar de använt.
Kan bara föreställa mig vilken miljö det måste ha varit under dessa lager av kläder och för att inte tala om inne i en rustning :/
Klia som fan och skavsår from hell!
Vagnarna nere i källaren var helt outstanding fina, man såg dem nästan framför sig sen när man gick ut på slottsbacken igen.
Vi tog också ett varv inne i slottet och kapellet eller kyrkan som det nog var, vackert, vackert.
Jag är varken rojalist eller kristen men attraheras av alla målningar på väggar och tak, statyetter och allt snirkligt och fint som någon lagt ner massor av arbete på för sååå himla länge sen.
Skulle jag få leva en dag på 1700 talet och se hur de hade det i slottet och i Gamla stan skulle jag gärna ta den möjligheten, så är det!


Torget i Gamla stan, här ägde "Stockholms blodbad" rum.
För att gå till botten med vår kulturella rundtur kravlade vi oss ner på vikingakrogen Aifur som ligger i Gamla stan. Varför inte gå hela vägen tillbaka till vikingatiden och ta en flaska mjöd liksom?





Bara älskar dessa glas!
När mjöden var uppdrucken promenerade vi vidare och nu började vi sakteliga ta oss i riktning mot bussen igen, vi hittade ett ställe i Hornstull där vi fick underbart god mat och jag hittade min favoritefterätt (som man faktiskt inte man hittar på så många ställen längre...) friterad Camembert, guuud så gott det var.
När mat och dryck var slukade promenerade vi bort till bussen och med stinna magar, ömma fötter och nöjda sinnen transporterades vi hem till byn igen.




Vi drog upp farten ibland...


Dotter såg till att eskortera oss till gårdplanen, där det fortfarande kl 22.20 var över 20 plusgrader ute.
Faaan på ren svenska, vilken underbar sommar vi har nu!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar