torsdag 12 september 2013

Konflikten och kriget!

Något som emellanåt har slagit mig genom åren är att vissa människor verkar trivas som bäst när de har ett litet krig att utkämpa.

Att alltid vara i en liten konflikt, alltid uttrycka sina åsikter på ett sätt som inte kan missförstås annat än att någon gör eller säger något fel samt att hela tiden vara missunnsam och bitter.
Inte nödvändigtvis allt detta från samma person men jag blir ändå förundrad över att man väljer att lägga så himla mycket (negativ) energi på andra?






Något som också är konstigt är att vissa gör någon annans misstag eller faktiska (ibland inte så genomtänkta eller klyftiga) val till sitt egna lilla krig eller i värsta fall mission att smutsa ned.

Detta har varit uppe förut i min blogg och vi är väl alla överens om att man alltid är fri till en åsikt, däremot är jag av den mening att det heller inte är din jävla skyldighet att vräka ur dig dina åsikter utan att fundera över hur det kan mottagas eller uppfattas.
Man kan på olika sätt meddela folk sin åsikt om man nu anser att man ska det och man har alltid ett val att vinkla det så personen i fråga inte blir sårad!
Typ
du gjorde fel... alt, jag hade nog gjort annorlunda...
Vilken ful kjol... alt, vi har olika smak men du är fin i den..
Vilken gräslig tapet... alt, wow, den hade jag inte vågat ta, tufft val.. Ja ni fattar nog vad jag fiskar efter.

Det finns en hel del citat och ordspråk som lämpar sig i dessa lägen och två av mina favoriter är..

Att hugga huvudet av någon gör inte dig själv längre!
Att trumpeta ut någons misstag rättfärdigar inte dina egna..


Något som också stjäl energi är att bli tagen för givet, jag är och har alltid varit en hjälpsam person som gillar att vara till lags och glädja andra.
De senaste åren har jag kraftigt skurit ner på den tid jag förut har lagt på andra/annat då det inte längre ger mig något positivt tillbaka, så nu koncentrerar jag mig på att vara hjälpsam här hemma istället.

Har letat lite på citat och bilder och hittade några jag pryder detta inlägg med, många slående exempel ser jag också dagligen på facebook då jag har många vänner som lägger ut kloka ord om detta dagligen.
Sånt gillar jag att läsa och se!


Hur summerar man ett inlägg som detta, mest ihopsatta ord om något som egentligen kan vara självklart, någon sa till mig en gång att det ligger i människans natur att snacka skit om varandra och visst vet jag att det snackas både till höger och vänster om och av både vänner och ovänner...
Jag är inget undantag till att ha åsikter och glorifierar absolut inte mig själv, jag är en ärlig person som inte är rädd för att tala om en åsikt, MEN fortfarande väljer man HUR och OM man säger saker så inte man trampar på, kränker eller sårar någon, där har vi ett val!

Nu måste jag också förtydliga att jag är hemskt nöjd med min vänskapsskara, de energitjuvar jag mött på är inte längre i mitt liv och de jagmåstebaratalaomvadjagtyckerärfel jag träffat på, umgås jag inte med.

Detta är alltså en reflektion genom åren, inte en beskrivning av mina vänner;-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar