onsdag 25 december 2013

Lite besviken............

Lite besviken som vanligt när jag kommer upp till stallet på juldagsmorgonen, hästskrällena ska ju kunna prata då juh och vad händer... Som vanligt inte ett vettigt ljud kommer ur dem :(

Tur att jag har en trevlig julafton att se tillbaka på! ;-)



Lite namnam!
Denna jul har jag blivit oerhört bortskämd av mina inackorderingar, både på våran jul/stallfest och nu till jul har jag fått blommor, choklad och mängder av vinflaskor.
Jag rodnar lätt, bugar och bockar "inte ska väl jag"?? :)

Och hur var det nu igen det här med julmaten?
Vi har bantat ner vårat julbort avsevärt med åren då det alltid blev så mycket rester, men inte fan hjälper det.

När jag gick ut i köket för att fylla på min tallrik andra gången syntes det knappt att det hade varit tio personer där och plockat, är det bara vi som är så ambitiösa och tror att man äter en halv julskinka, en burk sill, en halv ost och tretton potatisar heeelt själv?
Nu bestämde vi att det måste bantas ner mer... Man blir ju för bövelen mätt bara av att se på all mat.

Skinka , Jansson, revbenspjäll, korv, bacon, köttbullar en kastrull "doppspad", potatis och JA, ni ser rätt det står en tallrik med makaroner där....

Laxröra, sillsallad, avokadoröra, sillar, bröd, ostar, leverpastej, potatismos,lax, sås till den, smör, gurka, ägghalvor, rödbetssallad och senap i olika styrkor....

Bordsdekorationer, ätbara naturligtvis (tänk om man blir hungrig?) ;-)

Nubbeskålen!

Titta hit!! Jag vill ta kort..

Jag i min nya klänning! Å va nöjd jag blev, tycker den är skitsnygg :)

Några klappar.
 När vi ätit klart och alla satt stönande på sina stolar var det dags för julklappsspel, i år fyllde vi hela bordet och det blev såklart en kamp om vissa saker....

Jag och mamma bakom den hög vi lyckats roffa åt oss i första omgången.


Mitt i spelet... kampen om tomten...

"Några" blev så exalterade att de stod upp och spelade *vissel*

överlämning av hett god(i)s!
Summa summarum slutade det med ett duschset och ett paket kakor för mig, de sistnämda lyckades jag byta mot några ljusstakar, äter ju inte kakor :)

Vårat kök ser nu ut som ett slagfält för matglada, kylarna är proppfulla och det står läsk, vin och annat som inte behöver kyla på bord och bänkar.
Vi kommer aldrig mer behöva handla känns det som, Tur Aleks och Johanna (även syrran och mamma vad jag vet)kommer hit på lunch så vi blir hjälpta med åtgången....

Säg mig, är det bara vi som alltid har för på tok mycket mat på vårat julbord?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar