torsdag 2 januari 2014

Om jag inte låter honom tro att det är svårt....

Då var det första passet på min nyblivna femåring avklarat och det var som att hela hästen mognat lite bara av att vi gick över årsskiftet ;-)

Stundtals riktigt fin i formen och tempot var bättre genom hela ridpasset, vi fortsatte med sidvärtsrörelser och flyttade lite bakdelsvändning.
Vi gick också igenom vad det är för rörelser i finalprogrammet för femåringar och konstaterade att vi bör börja med förvänd galopp (i alla fall på embryonivå) och ryggning.
Vi provade på ryggningen direkt och backa har han inga problem alls med, vi ska väl se till att han blir kvar på tygeln framöver bara ;-)
Den förvända galoppen ska vi börja med snart men i ett större ridhus, det finns inte en chans att jag i dagsläget kan göra mjuka unghästvägar och lotsa honom att lära sig det utan att det blir svårt för min fina storgaloppare!

Viktigt för mig är att han hela tiden ska tycka att han är jättebäst och att det aldrig får kännas för svårt, om jag inte låter honom tro att det är svårt kanske det blir en plättlätt grej att rida dressyr på honom, smart va!? ;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar